Τέλος το καθεστώς των απευθείας αναθέσεων βάζει οδηγία της Κομισιόν, η υλοποίηση της οποίας εκκρεμεί από το 2007.
Σύμφωνα, με την Καθημερινή, η Αθήνα από την πλευρά της επιχειρεί να θέσει τους δικούς της όρους την καταμιση των διαγωνισμών που θεμοθετούνται, ώστε συμπράξεις των κατά τόπους ΚΤΕΛ, να είναι ανταγωνιστικές έναντι μεγάλων ξένων εταιρειών.
Κάθε ΚΤΕΛ λειτουργεί σε επίπεδο νομού, έχοντας μονοπωλιακό δικαίωμα στις γραμμές που του έχουν ανατεθεί. Διαχρονικά, το έργο αυτό παραχωρείται από το κράτος μέσω απευθείας ανάθεσης, βάσει σχετικής νομοθετικής πρόβλεψης. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Ένωση ασκεί πλέον έντονες πιέσεις ώστε οι γραμμές να δημοπρατούνται και να αναδεικνύεται ανάδοχος μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας. Το χρονοδιάγραμμα μάλιστα είναι ασφυκτικό, καθώς η μεταρρύθμιση έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και τυχόν καθυστέρηση ενδέχεται να οδηγήσει τη χώρα σε κυρώσεις.
Η κυβέρνηση και οι αρμόδιοι υπουργοί, Κωνσταντίνος Κυρανάκης και Νίκος Παπαθανάσης, βρίσκονται το τελευταίο διάστημα σε συνεχείς διαπραγματεύσεις με τις Βρυξέλλες για την εξεύρεση της καταλληλότερης φόρμουλας. Η αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προέβλεπε τη διεξαγωγή από έναν έως τρεις διαγωνισμούς σε πανελλαδικό επίπεδο, κάτι που απορρίφθηκε από την ελληνική πλευρά, καθώς θεωρήθηκε ότι θα ευνοούσε δυσανάλογα μεγάλα, κυρίως ξένα, επιχειρηματικά σχήματα. Αντίθετα, το υπουργείο πρότεινε διαγωνισμούς ανά νομό, πρόταση που επίσης δεν έγινε δεκτή.
Το άτυπο «μπρα ντε φερ» φαίνεται τελικά να καταλήγει σε έναν συμβιβασμό: τη διεξαγωγή δύο διαγωνισμών ανά περιφέρεια, έναν για τα αστικά και έναν για τα υπεραστικά δρομολόγια, λύση που αποτέλεσε βασικό πεδίο διαπραγμάτευσης.
Παρά τη συμφωνία αυτή, ο προβληματισμός των ιδιοκτητών ΚΤΕΛ παραμένει έντονος. Ο βασικός τους φόβος είναι ότι μεγάλα επιχειρηματικά σχήματα, ακόμη και από το εξωτερικό, με ισχυρό κεφάλαιο, μεγαλύτερο στόλο και αυξημένη τεχνογνωσία, θα έχουν σαφές πλεονέκτημα έναντι των μικρότερων τοπικών ΚΤΕΛ, ανατρέποντας τις υφιστάμενες ισορροπίες. Η απάντηση που προκρίνεται σε αυτόν τον κίνδυνο συνοψίζεται στη φράση «η ισχύς εν τη ενώσει». Η συνένωση των ΚΤΕΛ σε μεγαλύτερα σχήματα, σε επίπεδο περιφέρειας, μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τη δυνατότητά τους να διεκδικήσουν με αξιώσεις τα νέα συμβόλαια.
Κάθε μεταρρύθμιση, ωστόσο, εγκυμονεί κινδύνους εντάσεων και δυσαρέσκειας. Αν και το ζήτημα των ΚΤΕΛ δεν συγκρίνεται άμεσα με την περίπτωση των ΕΛΤΑ –καθώς δεν αναμένονται περικοπές στις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους πολίτες– ενδέχεται να δημιουργήσει πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση. Η πλειονότητα των ιδιοκτητών ΚΤΕΛ πρόσκειται στη Νέα Δημοκρατία, διατηρεί ισχυρές τοπικές σχέσεις με βουλευτές και το τέλος ενός μονοπωλίου δεκαετιών μπορεί να προκαλέσει έντονη γκρίνια. Το αντίδοτο, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, είναι η έγκαιρη ενημέρωση και η συνεργασία – ακριβώς το αντίθετο από ό,τι συνέβη στην περίπτωση των ΕΛΤΑ.
Δεδομένου ότι η ευρωπαϊκή οδηγία δεν μπορεί να αγνοηθεί χωρίς σοβαρές συνέπειες, ο κ. Κυρανάκης, σε συνεννόηση με το Μέγαρο Μαξίμου, βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με τους ιδιοκτήτες των ΚΤΕΛ. Ο στόχος είναι διττός: αφενός η πλήρης και αναλυτική ενημέρωσή τους για τις επερχόμενες αλλαγές και αφετέρου η παρουσίαση των νομικών και τεχνικών δυνατοτήτων που υπάρχουν για τη δημιουργία συμπράξεων. Σε δεύτερη φάση, προγραμματίζεται και ενημέρωση των βουλευτών, ώστε να καταστεί σαφές τι απαιτεί η Ευρώπη και πώς θα λειτουργήσει το νέο μοντέλο.
Πηγή: www.aftodioikisi.gr
