Παρά τις αντιδράσεις της ΚΕΔΕ κατά την περίοδο που το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας βρισκόταν σε δημόσια διαβούλευση, παραμένει η διάταξη που περιλαμβάνει το νέο ασυμβίβαστο για τα μόνιμα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.
Σύμφωνα με το άρθρο 106 του νομοσχεδίου “Χάρτης Μετάβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή” οι αξιωματικοί και μόνιμοι υπαξιωματικοί απαγορεύεται:
α) να ασκούν ιδιωτικό έργο ή εργασία με αμοιβή ή οποιοδήποτε επάγγελμα,
β) να συμμετέχουν σε συνεταιρισμούς, οι οποίοι αποσκοπούν σε εμπορική δραστηριότητα και προσκόμιση κέρδους,
γ) να συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων οι οποίες ασκούν κριτική σε θέματα διοίκησης, οργάνωσης και λειτουργίας των Ενόπλων Δυνάμεων, με εξαίρεση τις ενώσεις του άρθρου 30Γ του ν. 1264/1982 (Α΄79), ή που εμπλέκονται σε ζητήματα χάραξης της γενικής πολιτικής της Χώρας,
δ) να κατέχουν οποιαδήποτε θέση σε φορείς του δημοσίου τομέα της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), σε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού και σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου εκτός των ΕΔ. Για την ανάδειξη σε αιρετά αξιώματα α΄ και β΄ βαθμού αυτοδιοίκησης ισχύουν τα κωλύματα των άρθρων 10 και 48 του ν. 4804/2021 (Α ΄90).
Η διάταξη έρχεται να αποτελέσει τον εφαρμοστικό νόμο της δυνατότητας που παρέχει ο ν. 4804/2021 στην 2η παράγραφο του άρθρο 10 και να επεκτείνει σε καθολικό βαθμό το ασυμβίβαστο που μέχρι πρότινος προβλεπόταν για μόνο για τις περιπτώσεις που το στέλεχος των Ε.Δ. είναι υποψήφιο σε περιοχή που υπηρέτησε εντός των ορίων του δήμου στον οποίο επιθυμεί να θέσει υποψηφιότητα κατά και μετά την 1η Ιανουαρίου του έτους διεξαγωγής των δημοτικών εκλογών.
Η εκροή στελεχών
Ως μορφή αιτιολογίας στην επέκταση του ασυμβιβάστου που προβλέπει το άρθρο 106, εντοπίζεται στην σχετική ανάλυση των συνεπειών της ρύθμισης είναι ο φόβος της εκροής στελεχών.
“Η απαγόρευση αυτή τελεί σε συνάρτηση με το ότι η αξιοποίηση του στρατιωτικού προσωπικού προορίζεται αποκλειστικά για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων και διασφαλίζει ότι στρατιωτικοί που έχουν εκπαιδευτεί σε αυτές δεν θα στελεχώνουν λοιπές δημόσιες υπηρεσίες, λαμβάνοντας υπόψη τις συνέπειες που δύνανται να προκληθούν στην εύρυθμη λειτουργία τους σε περίπτωση εκροής στελεχών” αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Στα βιβλία του Νέου Κώδικα δεν υφίσταται σχετική ρύθμιση πράγμα που ενδεχομένως να δείχνει την απουσία σχετικής συνεννόησης μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το αυτό επιβεβαιώνει και η ΚΕΔΕ, καθώς το θέμα είχε τεθεί ως «προβληματισμός» σε παλαιότερη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου, αφού η διάταξη είχε ένσωματωθεί στο ν/σ, χωρίς καμία συνεννόηση με το ΥΠΕΣ, και το σώμα των δημάρχων να εκφράζει την αντίθεσή της ως προς τη διαδικασία, ενώ ζήτησε να αφαιρεθεί ή να διορθωθεί η εν λόγω διάταξη.
Υπενθυμίζεται ότι υπάρχουν Δήμοι που αντιμετωπίζουν σοβαρότατα ζητήματα από την εν λόγω διάταξη που εισάγει το ΥΠΕΘΑ. Κορυφαίο παράδειγμα αυτό του Δήμου Αλμωπίας στα όργανά του οποίου έχουν εκλεγεί 12 άτομα που υπηρετούν παράλληλα και ως μόνιμα επαγγελματικά στελέχη στις Ένοπλες Δυνάμεις.
Τα βασικά ερωτήματα που τίθενται με τα νέα δεδομένα που φέρνει η διάταξη είναι:
- Τι θα γίνει με τους ήδη εκλεγμένους στους κατά τόπους δήμους της χώρας, γνωρίζοντας ότι οι δημοτικές εκλογές έρχονται το 2028;
- Παρατηρήθηκε εκροή στελεχών από τις Ένοπλες Δυνάμεις προς την αυτοδιοίκηση για να εξηγείται αυτή η επέκταση του ασυμβιβάστου;
Πηγή: www.aftodioikisi.gr
