«Ραβασάκια» φτάνουν σε χιλιάδες πολίτες σε πολλούς δήμους της χώρας από τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Υδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) που αφορούν απλήρωτες οφειλές. Οι διοικήσεις των ΔΕΥΑ με την μορφή τελεσιγράφου προειδοποιούν τους οφειλέτες για την επιβολή μεγάλων προστίμων καθώς και υποχρεωτική αποστολή των χρεών τους στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για αναγκαστική είσπραξη!
Η συγκεκριμένη κίνηση των ΔΕΥΑ είναι επιβεβλημένη από τη νέα νομοθεσία. Ο νέος Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης που ψήφισε η κυβέρνηση της ΝΔ «αναγκάζει» τις ΔΕΥΑ να καταγράψουν τις οφειλές, να ενημερώσουν τους πολίτες και να προχωρήσουν τις εισπρακτικές διαδικασίας ακολουθώντας αυστηρά το γράμμα του νόμου.
Ποιο είναι αυτό; Με τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ν. 5314/2026, ΦΕΚ Α΄ 103/29.06.2026) θεσπίζεται αυστηρό πλαίσιο (άρθρο 271) για τις απλήρωτες οφειλές των δημοτών με στόχο τη διασφάλιση της είσπραξης των εσόδων των Δ.Ε.Υ.Α. Η εφαρμογή του νόμου είναι υποχρεωτική για τις Δ.Ε.Υ.Α.
Τι προβλέπει ο νόμος για τις απλήρωτες οφειλές
Ο νόμος για τις απλήρωτες οφειλές, έχει πολύ συγκεκριμένες προβλέψεις. Ειδικότερα προκρίνει:
— Επιβολή Προστίμου 50%: Για κάθε οφειλή που παραμένει απλήρωτη (και εκτός ρύθμισης) για διάστημα άνω των έξι (6) μηνών από τη λήξη της, επιβάλλεται υποχρεωτικά πρόστιμο ίσο με το 50% του συνολικού χρέους.
— Μεταφορά στην Α.Α.Δ.Ε. (Εφορία): Όλες οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, μαζί με το πρόστιμο του 50%, αποστέλλονται υποχρεωτικά στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για αναγκαστική είσπραξη. Η ανάθεση της είσπραξης στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων πραγματοποιείται με την απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
— Επιπλέον Κράτηση 20%: Κατά την είσπραξη μέσω της ΑΑΔΕ, παρακρατείται ως δαπάνη βεβαίωσης και είσπραξης επιπλέον ποσοστό 20% επί της συνολικής οφειλής, επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο τον οφειλέτη.
Μάλιστα πολλοί οφειλέτες, εφόσον δεν αποπληρώσουν τα χρέη τους μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι ακόμα και με τη δέσμευση του ΑΦΜ τους αλλά και του τραπεζικού λογαριασμού τους. Οι πολίτες δεν έχουν απεριόριστο χρόνο για να αποπληρώσουν ή να ρυθμίσουν τα χρέη τους, αφού αρκετοί δήμοι το απαιτούν μέχρι τις 15 Οκτωβρίου 2026.
Πώς μπορούν να προστατευτούν οι οφειλέτες
Μπροστά σ’ αυτή τη νέα πραγματικότητα, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες έρχεται προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση στις τοπικές κοινωνίες, οι δημοτικές αρχές προχωρούν σε μαζικά καλέσματα προς τους οφειλέτες προκειμένου να πραγματοποιήσουν ρυθμίσεις για να αποφύγουν τις αυστηρές κυρώσεις που προβλέπει ο νόμος Λιβάνιου.
Μάλιστα στο σύνολο των ανακοινώσεων που εκδίδουν ανά τη χώρα η ΔΕΥΑ καλούν τους πολίτες σε έγκαιρη υπαγωγή σε ρύθμιση, σημειώνοντας ότι «αποτελεί τον αποκλειστικό τρόπο αποφυγής του προστίμου του 50% που επέβαλε νομοθετικά η Πολιτεία με τον Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης».
Τη ρύθμιση των χρεών οι πολίτες μπορούν να την πετύχουν απευθυνόμενοι στα γραφεία των ΔΕΥΑ στις οποίες οφείλουν. Η ρύθμιση των οφειλών δεν δύναται να εκτείνεται σε χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των πέντε ετών και σε περισσότερες από εξήντα 60 δόσεις, στις οποίες επιβάλλεται το προβλεπόμενο επιτόκιο (άρθρο 272 του ν. 5314/2026).
Οι οφειλέτες θα πρέπει να είναι συνεπείς στην τήρηση της ρύθμισής τους, καθώς η απώλεια της ρύθμισης ενεργοποιεί αυτόματα τις παραπάνω κυρώσεις και τη μεταφορά του χρέους στην Α.Α.Δ.Ε.
Πότε παύει να ισχύει η ρύθμιση
Σημειώνεται πως η ρύθμιση παύει να ισχύει, με συνέπεια την υποχρεωτική άμεση καταβολή του υπολοίπου της οφειλής εάν ο οφειλέτης δεν καταβάλει:
α) ποσό δόσεων που αντιστοιχεί σε δύο συνεχόμενες δόσεις της ρύθμισης
β) δύο λογαριασμούς, που αντιστοιχούν στις τρέχουσες οφειλές του για ύδρευση και αποχέτευση, εφόσον έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμοι.
Κυρώσεις για τους Διευθυντές των ΔΕΥΑ
Επιπλέον ο νόμος προβλέπει αυστηρές κυρώσεις και για στελέχη των ΔΕΥΑ. Ειδικότερα σύμφωνα με την πρόβλεψη του άρθρου 271 «η παράλειψη εκπλήρωσης των κατά περίπτωση υποχρεώσεων του παρόντος επισύρει για τον γενικό διευθυντή πειθαρχική και αστική ευθύνη, ο οποίος υποχρεούται να αποκαταστήσει κάθε σχετική ζημία που προκαλείται σε αυτήν». Με λίγα λόγια εκτός από το πειθαρχικό παράπτωμα θα κληθεί να πληρώσει και από την τσέπη του, τη ζημιά από την μην καταγραφή και είσπραξη των ποσών!
Πηγή: www.aftodioikisi.gr
